Na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji Polityki Senioralnej w Sejmie, rozpatrywane były informacje Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat bezpieczeństwa seniorów w ruchu drogowym. Przedstawiał je zastępca dyrektora Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji insp. Robert Koźlak. Co wynika z danych?
Statystyki
Osoby powyżej 60. roku życia stanowią rocznie około 21% wszystkich ofiar wypadków drogowych, w tym około 30% to ofiary śmiertelne, a około 20% – ranni. Najwięcej wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych, w tej grupie wiekowej odnotowano w 2019 r. W kolejnych latach liczba zdarzeń i ich skutków sukcesywnie malała, natomiast w I półroczu 2022 r. ponownie odnotowano wzrost w porównaniu do I półrocza 2021 r.
W 2021 r. wśród ofiar wypadków drogowych kierujący pojazdami powyżej 60. roku życia stanowili około 50% ofiar śmiertelnych oraz około 47% osób rannych. Kierujący w wieku powyżej 60. roku życia powodują rocznie około 17% wypadków drogowych powstałych z winy prowadzących pojazdy.
Przyczyny wypadków z udziałem seniorów
Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych powodowanych przez pieszych – seniorów to:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – około 50%,
- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – około 16%,
- wejście na jezdnię przy czerwonym świetle – około 8%.
Posłanka Matysiak dopytuje o brakujące informacje
Z informacji wynika jasno, że najwięcej ofiar śmiertelnych jest w okresie jesienno-zimowym. Posłanka Paulina Matysiak pytała sprawozdawcę o działania podejmowane przez jednostki, które informują seniorów o tym jak mogą zwiększyć własne bezpieczeństwo na drogach tj. prewencyjne spotkania.
Parlamentarzystka pytała też o statystyki wypadów z udziałem seniorów z podziałem na województwa, bo nie zostały one przedstawione. Być może są regiony, które są szczególnie narażone na wypadki np. przez gorszą infrastrukturę, która może prowadzić do częstszych wypadków.