Posłanka Paulina Matysiak złożyła niedawno pisma interwencyjne dotyczące umów i współpracy w zakresie transportu kolejowego między województwami łódzkim i mazowieckim. Odpowiedzi udzielone przez marszałków obu województw ukazują na aktualną sytuację i plany na przyszłość w tej kwestii.
Brak formalnych umów, ale jest współpraca
Wbrew przypuszczeniom, obecnie nie istnieją formalne umowy między województwami łódzkim i mazowieckim dotyczące organizacji, finansowania czy zarządzania transportem kolejowym. Marszałek województwa łódzkiego informuje, że przewozy pasażerskie realizowane są na podstawie uzgodnień między województwami, opierając się na ustawie o publicznym transporcie zbiorowym oraz lokalnych planach rozwoju.
Obecne połączenia i ich finansowanie
Województwo łódzkie w rozkładzie jazdy 2023/2024 uruchamia połączenia na dwóch głównych liniach stycznych z województwem mazowieckim:
- Łódź — Koluszki — Skierniewice — Warszawa: 11 par pociągów w dni robocze i 13,5 pary w weekendy, z częstotliwością co około godzinę w godzinach szczytu.
- Łódź — Koluszki — Tomaszów Mazowiecki — Drzewica — Radom: 2 pary pociągów w weekendy.
Co istotne, połączenia te są w całości finansowane przez województwo łódzkie.
Asymetria w obsłudze połączeń
Ciekawym aspektem jest różnica w liczbie obsługiwanych stacji przez przewoźników z obu województw. Koleje Mazowieckie obsługują 12 stacji i przystanków na terenie województwa łódzkiego, podczas gdy przewoźnicy łódzcy (POLREGIO i Łódzka Kolej Aglomeracyjna) obsługują tylko 4 stacje w województwie mazowieckim, i to wyłącznie na trasie Łódź-Warszawa.
Rozmowy trwają od lat
Marszałek województwa mazowieckiego ujawnia, że rozmowy dotyczące wspólnej organizacji przewozów kolejowych na styku obu województw trwają od 2019 roku. Głównym punktem dyskusji jest wielkość pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez poszczególnych operatorów na terenie sąsiedniego województwa.
Plany na przyszłość
Województwo mazowieckie przygotowuje obecnie założenia dla planów obsługi transportowej w ramach projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na lata 2031-2040. Rozważane są różne warianty uatrakcyjnienia oferty przewozowej na kluczowych odcinkach, takich jak Płock — Kutno — (Łódź), Łowicz — Sochaczew, Radom — Drzewica — Łódź czy Łódź — Skierniewice — Warszawa.
Wyzwania i możliwości
Jednym z głównych wyzwań w dotychczasowych rozmowach była kwestia kompensacji pracy eksploatacyjnej. Województwo łódzkie, zamiast wkładu finansowego, proponowało uruchomienie dodatkowych pociągów przyspieszonych na linii Kutno — Łowicz — Sochaczew — Warszawa. Niestety, z powodu ograniczonej przepustowości linii kolejowej nr 3, plan ten nie mógł być zrealizowany.
Podsumowanie
Mimo braku formalnych umów, współpraca między województwami łódzkim i mazowieckim w zakresie transportu kolejowego istnieje i rozwija się. Oba samorządy dostrzegają potrzebę dalszej koordynacji i ulepszania połączeń na styku województw. Plany na przyszłość, w tym projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, dają nadzieję na jeszcze lepszą integrację sieci kolejowej i poprawę komfortu podróżowania dla mieszkańców obu regionów.
Warto jednak zauważyć, że wciąż istnieją pewne asymetrie i wyzwania, które będą musiały zostać rozwiązane w najbliższych latach. Kluczowe będzie znalezienie kompromisu w kwestiach finansowych i operacyjnych, tak aby oba województwa mogły czerpać korzyści ze wspólnej organizacji transportu kolejowego.