W marcu br. rozpoczęła się przebudowa Drogi Krajowej nr 94 na odcinku 4,353 km (od km 294+898 do km 299+251), przebiegającego przez centrum Olkusza, miasta powiatowego w woj. małopolskim. Drogowcy wykonają tam przebudowy skrzyżowań, rondo turbinowe i skrzyżowanie wielopoziomowe. Prace potrwają do września 2026 r., a łączny koszt wyniesie 217 462 971,12 zł.

Przebudowa była koniecznością

Stan i poziom bezpieczeństwa na DK94 przed rozpoczęciem prac pozostawiał wiele do życzenia. Droga była pełna skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, niebezpiecznych przejść dla pieszych, dziur i łat powstałych przy licznych doraźnych naprawach. Skutkiem tego była jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w regionie, którą dziennie przejeżdża 32 tysiące pojazdów.

Kontrowersje wokół przebudowy nasiliły się w trakcie kampanii samorządowej, w której wariant drogi stał się jednym z głównych aspektów lokalnej debaty. Po DK94 porusza się ruch tranzytowy, który łączy Olkusz z dwoma dużymi ośrodkami miejskimi — Krakowem i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, przyczyniając się do kluczowej roli drogi w rozwoju gminy.

Posłanki: można wysnuć wątpliwości

Dyskurs wokół inwestycji GDDKiA zdecydowanie się uspokoił, jednak w środę posłanki Paulina Matysiak (przewodnicząca Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) i Daria Gosek-Popiołek z pobliskiego Krakowa ożywiły go swoją wspólną interwencją dot. przebudowy olkuskiego odcinka „starej czwórki”. W dokumencie parlamentarzystki zwracają uwagę na wątpliwości mieszkańców dotyczące poprawy sytuacji na drodze po zakończeniu prac, a w szczególności na zarzut nierozdzielenia ruchu lokalnego i tranzytowego, przez które – zdaniem krytyków – DK94 będzie zakorkowana nawet po oddaniu przebudowanego odcinka do ruchu.

Posłanki zaznaczają w interwencji, że budowa dużych obiektów infrastrukturalnych w centrum Olkusza może negatywnie wpłynąć na układ urbanistyczny miasta, jednocześnie nie rozwiązując problemu korków. Ich zdaniem budowa obwodnicy przyczyniłaby się do uspokojenia ruchu wewnątrz miasta i uwolnienia przestrzeni pod poprawę sytuacji pieszych i rowerzystów poruszających się po mieście.

Parlamentarzystki pytają: dlaczego?

W swojej interwencji posłanki zawarły listę pytań skierowanych do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w których żądają m.in. uzasadnienia wyboru obecnego wariantu inwestycji, przedstawienia wyników analiz oddziaływania planowanej infrastruktury na funkcjonalność centrum miasta  oraz omówienia ewentualnej możliwości zmian w projekcie. Na odpowiedź GDDKiA ma 14 dni.

Skip to content