W odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło plany dotyczące włączenia Sieradza w sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP). Dokument rzuca nowe światło na przyszłość komunikacyjną tego miasta i regionu.
Pociągi dużych prędkości w Sieradzu — co nas czeka?
Zgodnie z przedstawionymi przez resort planami, Sieradz ma zostać obsłużony przez pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy zyskają szybkie połączenia z większymi ośrodkami. Kluczową rolę odegra linia KDP24, łącząca Zieloną Górę, Leszno, Kalisz, Sieradz, Łódź, Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Warszawę. Pociągi na tej trasie mają kursować co dwie godziny.
Połączenia regionalne i dalekobieżne — nowe możliwości
Oprócz KDP, Sieradz ma być obsługiwany przez konwencjonalne pociągi dalekobieżne oraz regionalne. Wśród planowanych połączeń znalazły się:
- Pociąg P15: Wrocław — Ostrów Wielkopolski — Kalisz — Sieradz — Łódź — Skierniewice — Warszawa — Siedlce — Terespol (co 2 godziny)
- Regionalne Expresy (RE14 i RE15) łączące Kalisz, Sieradz, Łódź, Brzeziny ze Skierniewicami i Łowiczem (co godzinę)
- RE17: Sieradz — Wieruszów — Kępno — Syców — Oleśnica — Wrocław (co godzinę)
Resort zwraca uwagę, że uruchomienie pociągów RE będzie zależeć od finansowania zapewnionego przez urzędy marszałkowskie.
Modernizacja infrastruktury kluczem do sukcesu
Istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój połączeń kolejowych w Sieradzu będzie modernizacja istniejącej infrastruktury. Szczególne znaczenie ma planowana modernizacja linii kolejowej nr 14 na odcinku Ostrów Wielkopolski — Leszno — Głogów. Po podniesieniu prędkości i elektryfikacji, linia ta ma stać się ważnym ciągiem komunikacyjnym łączącym zachód kraju z CPK i Warszawą.
Sieradz jako węzeł multimodalny — wizja przyszłości
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że Sieradz ma potencjał jako multimodalny węzeł przesiadkowy. Kontynuowane są prace projektowe zgodnie z założeniami wypracowanymi na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wszystkie dotychczasowe uzgodnienia z władzami lokalnymi pozostają w mocy i stanowią podstawę do kształtowania rozwiązań dotyczących całego węzła.
Czy najszybsze pociągi zatrzymają się w Sieradzu?
Plany przewidują również przejazd przez obwodnicę Sieradza pociągów poruszających się z prędkością 300-320 km/h. Te najszybsze składy mają zapewnić błyskawiczne połączenia między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem. Na razie nie przewiduje się ich postojów w Sieradzu, jednak ministerstwo zaznacza, że obecne założenia będą podlegać konsultacjom i mogą ulec zmianie.
Konsultacje i możliwości zmian
Przedstawione plany nie są jeszcze ostateczne. Ministerstwo zapowiada szeroki proces konsultacyjny, w którym udział wezmą przewoźnicy, branża kolejowa, urzędy marszałkowskie, związki metropolitalne oraz opinia publiczna. To szansa na zgłoszenie dodatkowych uwag dotyczących obsługi Sieradza.
Co dalej?
Ostateczne schematy Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) na lata 2031, 2035 i 2040 zostaną przedstawione dopiero po zakończeniu konsultacji. Warto śledzić stronę internetową https://hrj.gov.pl/, gdzie będą pojawiać się aktualne informacje na temat procesu konsultacyjnego.