Minister Edukacji Barbara Nowacka odpowiedziała na interpelację posłanki Pauliny Matysiak dotyczącą programu szkolnych wycieczek. W swojej odpowiedzi minister przedstawiła nowe przedsięwzięcie „Podróże z klasą”, które zastąpiło wcześniejszy program „Poznaj Polskę”. Jednak niektóre kwestie, szczególnie dotyczące transportu, wciąż nie są traktowane priorytetowo.

Nowe finansowanie, stare wyzwania

Program „Podróże z klasą”, ustanowiony 29 maja 2024 roku, otrzymał finansowanie w wysokości 80 milionów złotych. Minister Nowacka podała, że dzięki tym środkom z około 3 tysięcy w pełni finansowanych wycieczek skorzysta ponad 100 tysięcy uczniów i uczennic. Choć jest to znacząca kwota, warto zauważyć, że nie rozwiązuje ona wszystkich problemów zgłaszanych w poprzednich edycjach.

Cele edukacyjne bez zmian

Głównym celem „Podróży z klasą” pozostaje uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego poprzez umożliwienie dzieciom i młodzieży poznawania tradycji, kultury oraz osiągnięć polskiej nauki podczas wycieczek organizowanych w trakcie roku szkolnego.

Kwestia transportu pozostaje nierozwiązana

Najbardziej kontrowersyjnym aspektem nowego programu wydaje się być kwestia transportu. Minister Nowacka przyznała, że obecnie program nie narzuca sposobu podróżowania, pozostawiając decyzję organizatorom wycieczek. Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, ministerstwo jedynie „rozważa możliwość” zachęcenia wnioskodawców w przyszłorocznej edycji do korzystania z publicznego transportu zbiorowego, w tym kolei.

Edukacja klimatyczna — deklaracje vs. rzeczywistość

Minister Nowacka podkreśliła, że zagadnienia z zakresu edukacji klimatycznej są już realizowane na wszystkich etapach edukacyjnych. Jednak brak konkretnych wytycznych dotyczących transportu w programie „Podróże z klasą” może budzić wątpliwości co do spójności deklaracji z praktyką.

Planowane zmiany w podstawie programowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało prace nad kompleksową zmianą podstawy programowej, w tym opracowaniem „profilu absolwenta”. Minister zapewniła, że planowane zmiany zakładają również weryfikację treści w obszarze edukacji klimatycznej. Jednak konkretne rozwiązania i terminy ich wdrożenia pozostają niejasne.

Nowy program „Podróże z klasą” oraz planowane zmiany w podstawie programowej pokazują, że Ministerstwo Edukacji dostrzega potrzebę modernizacji systemu edukacji. Jednak brak konkretnych rozwiązań, szczególnie w kwestii promocji ekologicznych form transportu, może budzić obawy o skuteczność tych działań w kontekście wyzwań związanych z ochroną klimatu i zrównoważonym rozwojem.

Skip to content