W ostatnich miesiącach pasażerowie kolei dzielili się obawami odnośnie mniejszej dostępności biletów promocyjnych w ofercie PKP Intercity. Na zapytanie posłanki Pauliny Matysiak w tej sprawie, spółka przekazała ważne informacje dotyczące kształtowania się cen i oferty promocyjnej.
Jak kształtuje się cena biletu?
Z informacji przekazanych przez ministerstwo infrastruktury wynika, że ceny przejazdów PKP Intercity są kształtowane dynamicznie. Spółka uwzględnia przy tym m.in. segmenty, sezonowość, komfort podróży, otoczenie konkurencyjne czy prowadzone prace remontowe. Zastosowany jest dynamiczny system zarządzania ceną, który dostosowuje ją do popytu na przejazd konkretnym pociągiem. Zdaniem resortu, takie rozwiązanie sprawia, że różnice w liczbie biletów promocyjnych w danej relacji i dniu są naturalne.
Różne poziomy promocji
Jak informuje ministerstwo, bilety promocyjne są oferowane na pięciu poziomach promocji, w zależności od upustu: od 15% do 45% oraz w specjalnych cenach ryczałtowych. Liczba dostępnych biletów w poszczególnych poziomach promocyjnych zależy od popularności danego pociągu. Dlatego też, jak zapewnił resort, jeżeli ktoś jest elastyczny w kwestii godziny podróży, może liczyć na znaczne zniżki.
Udogodnienia dla różnych grup podróżnych
PKP Intercity, obok cen dynamicznych, oferuje różne ulgi handlowe skierowane do określonych grup podróżnych – seniorów, rodzin z dziećmi czy grup zorganizowanych. Wszystkie pociągi Spółki stosują także ulgi ustawowe. Ministerstwo podkreśla, że w ubiegłym roku z tańszych biletów skorzystało 25 mln pasażerów PKP Intercity.
Tajemnica Przedsiębiorstwa i brak konkretnych danych
Na pytanie posłanki Matysiak o konkretne liczby dotyczące puli promocyjnych biletów, PKP Intercity nie udzieliło jednoznacznej odpowiedzi, powołując się na klauzulę Tajemnicy Przedsiębiorstwa.