Niewiele jest miejsc, które tak skutecznie przenoszą nas w czasie, jak historyczne pociągi. Na szczęście dla miłośników historii i transportu, Polska może poszczycić się kilkoma unikalnymi egzemplarzami takich lokomotyw i wagonów. Jednym z nich jest pojazd SN61-183 stacjonujący w Szczecinie, który stał się przedmiotem interpelacji posłanki Pauliny Matysiak. Ale czy ten pociąg kiedykolwiek znów ruszy na tory?
Ikona kolei z Budapesztu
Pojazdy SN61 to węgierskie wagony produkowane w latach 1960–1975 przez zakłady Ganz-Mavag w Budapeszcie. Polskie Koleje Państwowe zakupiły ich aż 250 sztuk. Początkowo przeznaczone do ruchu lokalnego, później jeździły nawet jako pociągi ekspresowe, na przykład z Warszawy do Zakopanego. Wycofane z eksploatacji w latach dziewięćdziesiątych, dziś dwa z nich – jeden w Chabówce i drugi w Szczecinie – mają status pojazdów zabytkowych.
Nie lada wyzwanie: dokumentacja i koszty
Obecnie pojazd SN61-183 znajduje się pod opieką Polregio i miłośników kolejnictwa. Jednak by pociąg mógł wrócić do ruchu, konieczne są pewne procedury i prace remontowe. Największym wyzwaniem jest przegląd P5, który wymaga odtworzenia dokumentacji techniczno-ruchowej i pochłania znaczące środki – minimum 7 milionów złotych.
Finansowanie: kto się włączy?
Posłanka Paulina Matysiak pyta Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego o możliwości wsparcia finansowego dla tego przedsięwzięcia. Nie tylko remont jest w grę, ale też kwestia ewentualnego dofinansowania kursowania historycznych pociągów, aby były dostępne dla szerszej grupy odbiorców. Jak na razie, priorytety taborowe Polregio nie pozwalają na sfinansowanie prac przy SN61-183.
Dziedzictwo na torach jako element turystyki i edukacji
Restauracja i eksploatacja tego pojazdu nie byłyby tylko hołdem dla historii. Pojazd SN61-183 mógłby stać się ambasadorem kolei historycznej Pomorza Zachodniego i atrakcją wielu imprez – od parad parowozów w Wolsztynie, przez Dni Techniki Kolejowej, aż po historyczne przejazdy do Kołobrzegu. To także element edukacji o transporcie kolejowym i możliwość promocji regionu.
O odpowiedzi poinformujemy.