Remont dwóch strategicznych mostów kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim wywołuje duże emocje wśród pasażerów i przewoźników kolejowych. Chodzi o mosty w Grudziądzu i Bydgoszczy, których jednoczesny remont potrwa do końca 2023 roku. Posłanka Paulina Matysiak zwróciła się z pytaniami do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie stanu i planów dotyczących infrastruktury kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim. Co odpowiedział resort?
Dlaczego zdecydowano się na równoległy remont?
Jedno z pytań w interpelacji dotyczyło jednoczesnego remontu mostów kolejowych w Bydgoszczy. Jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, decyzja o remoncie obu mostów w tym samym czasie wynikała ze złego stanu technicznego tych ponad stuletnich obiektów. Ich utrzymaniem zajmują się zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i PKP Polskie Linie Kolejowe. Remont był więc nieunikniony, ale pozostaje pytanie czy jednoczesne zamknięcie kluczowych mostów to najlepsze rozwiązanie. Z odpowiedzi resortu nie wynika też czy przed decyzją analizowano konsekwencje dla komunikacji w regionie.
Co w razie awarii pozostałych mostów?
Posłanka pytała także o awaryjne plany w przypadku zablokowania mostów w Tczewie i Toruniu. Ministerstwo zapewnia, że PKP PLK przygotowało awaryjne trasy objazdowe. Awaryjne trasy zakładają objazdy przez inne linie kolejowe, a w razie potrzeby uruchamiany będzie indywidualny rozkład jazdy pociągów. Przewidziano też możliwe trasy objazdowe.
Jak zmienią się trasy pociągów towarowych?
Większość pociągów towarowych jeździ według indywidualnego rozkładu jazdy, dostosowanego do potrzeb przewoźników. Trasy są więc elastyczne. Jednak czasy przejazdu na objazdach mogą się znacząco wydłużyć – nawet dwukrotnie. Na przykład z Torunia do Grudziądza przez Chełmżę potrwa ok. 125 minut zamiast 60 minut. Mimo dłuższej trasy, opłaty pobierane są jak za trasę zamówioną.
Kiedy remont toruńskiego mostu?
Ministerstwo informuje, że modernizacja mostu kolejowego w Toruniu jest wpisana na listę rezerwową w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Trwają prace projektowe, ale brak jest jeszcze finansowania.
Resort nie planuje budowy całkiem nowych mostów kolejowych przez Wisłę. Modernizacji doczekają się natomiast istniejące obiekty w Warszawie, Górze Kalwarii i Czechowicach-Dziedzicach. Nie ma planów budowy nowego mostu kolejowego w Kwidzynie.
Kiedy skończy się remont torów do Kwidzyna?
Remont linii 207 z Grudziądza do Kwidzyna powinien zakończyć się we wrześniu 2023 r. Pierwotny termin z 2019 r. został przesunięty m.in. ze względu na problemy wykonawcy i zły stan techniczny nasypu.
Czy będzie elektryfikacja?
Ministerstwo przyznaje, że linia 208 z Grudziądza przez Brodnicę do Tucholi wymaga modernizacji, ale na razie projekt elektryfikacji nie ma finansowania. Podobnie wygląda kwestia budowy nowego przystanku w Dąbrowie Chełmińskiej – jest wprawdzie na liście inwestycji, ale samorząd nie wskazuje go jako priorytetu.
Z całością odpowiedzi można zapoznać się na stronie Sejmu.