Trwają prace nad modernizacją strategicznych linii kolejowych nr 201 i 203, łączących Trójmiasto z Bydgoszczą i dalej z centrum Polski. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei w północnej Polsce. Posłanka Paulina Matysiak pytała ministerstwo infrastruktury, jaki jest stan zaawansowania tych projektów. Co odpowiedział resort?
Prace na finiszu: odcinek Gdynia – Kościerzyna
Jak informuje ministerstwo, modernizacja linii nr 201 na odcinku Gdynia – Kościerzyna jest już mocno zaawansowana. Podzielono ją na trzy etapy: Kościerzyna-Somonino, Somonino-Gdańsk Osowa oraz Gdańsk Osowa-Gdynia. W przetargu na pierwszy odcinek wybrano już wykonawcę, a roboty ruszą jeszcze w 2023 roku. Pozostałe dwa odcinki są w fazie przetargowej, a prace potrwają do 2028 roku. Efektem będzie linia zelektryfikowana, dwutorowa, dostosowana do prędkości 140-160 km/h.
Linia kolejowa nr 201 z Gdyni do Bydgoszczy planowana jest jako alternatywa umożliwiająca ominięcie pasażerskiej stacji Gdańsk Główny i ma być odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe.
Dalsze odcinki – dokumentacja w przygotowaniu
Dla odcinka Kościerzyna–Maksymilianowo trwają prace projektowe. Mają zakończyć się w 2024 roku. Podobnie sytuacja wygląda na odcinku Maksymilianowo — Bydgoszcz Wschód — tutaj projektowanie potrwa do końca 2023 roku. Oznacza to, że same prace budowlane na tych odcinkach ruszą najwcześniej za 2-3 lata.
Linia nr 203 – plany modernizacji, ale brak finansowania
Modernizacja linii kolejowej nr 203, prowadzącej z Tczewa do Chojnic, niewątpliwie nabiera znaczenia w kontekście transportu kontenerów z gdańskiego portu. To ważne ogniwo komunikacyjne pomiędzy południową częścią województwa pomorskiego, północną Wielkopolską a Niemcami. Zastanawiające jest, że choć jej rola jest kluczowa, prace w terenie zdają się być w zawieszeniu.
Linia nr 203 docelowo ma być zmodernizowana na całej długości. Jednak na razie zapewnione finansowanie obejmuje jedynie odcinek Tczew-Czersk. Trwają tam prace projektowe. Brak pieniędzy blokuje start inwestycji na dalszych odcinkach do Chojnic i Wierzchowa Człuchowskiego. Z informacji przesłanych posłance przez resort infrastruktury wynika, że projekty znalazły się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Ich los jest zatem niepewny.
Możliwe odtworzenie połączeń lokalnych
Inwestycje kolejowe mają nie tylko aspekt praktyczny, ale również społeczny. W ramach modernizacji linii 203 planuje się m.in. odtworzenie nieczynnych obecnie stacji Szałamaje i Olpuch Wdzydze. Umożliwi to uruchomienie połączeń lokalnych, co zwiększyłoby przepustowość linii i znaczenie tych miejscowości. Z kolei na linii 201 powstanie nowa stacja w Stronnie, ale bez dodatkowego połączenia do Koronowa — na co liczyły tamtejsze władze.
Czy po modernizacji będzie więcej pociągów dalekobieżnych?
Na razie PKP Intercity nie podjęło decyzji o zwiększeniu liczby pociągów na zmodernizowanej linii nr 203. Wszystko zależy od postępu prac. Na razie jeździ tamtędy tylko jeden pociąg dalekobieżny Bory Tucholskie. Być może po zakończeniu inwestycji oferta zostanie wzbogacona o kolejne połączenia.
Modernizacja linii 201 i 203 to kluczowe projekty dla północnej Polski. Dzięki nim podróż pociągiem stanie się szybsza i bardziej komfortowa. Kolejne lata pokażą, czy uda się zapewnić finansowanie tych inwestycji w całości i dotrzymać harmonogramu prac. Od tego zależy poprawa jakości kolejowych połączeń w regionie.
Z całością odpowiedzi można zapoznać się na stronie Sejmu.