Warszawa zmaga się z rosnącym problemem bezpieczeństwa na ścieżkach rowerowych. Posłanka Paulina Matysiak interweniowała w tej sprawie, zwracając się do prezydenta Rafała Trzaskowskiego oraz komendanta stołecznego policji Dariusza Walichnowskiego. Powodem interwencji było zgłoszenie od mieszkańca stolicy, który padł ofiarą kolizji z rozpędzonym rowerzystą na ścieżce wzdłuż Wisłostrady.
Wisłostrada — rowerowy tor wyścigowy?
Szczególnie niepokojąca sytuacja panuje na trasie rowerowej biegnącej wzdłuż Wisłostrady, na odcinku od Mostu Północnego do Centrum Nauki Kopernik. Według relacji poszkodowanego mieszkańca, regularnie dochodzi tam do sytuacji, w których rowerzyści znacznie przekraczają dozwoloną prędkość. Problem dotyczy głównie osób poruszających się na rowerach sportowych oraz użytkowników hulajnóg elektrycznych, którzy często osiągają prędkości powyżej 50 km/h.
Brak nadzoru i konsekwencji
Posłanka Matysiak w swojej interwencji zwróciła uwagę na brak regularnych kontroli policyjnych na wspomnianym odcinku. To umożliwia rowerzystom swobodne łamanie przepisów dotyczących prędkości, co stwarza poważne zagrożenie dla innych użytkowników ścieżki rowerowej.
Reakcja władz
W odpowiedzi na interwencję, przedstawiciele warszawskiego ratusza oraz policji podjęli szereg działań. Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji został poproszony o objęcie wymienionego rejonu nadzorem prewencyjnym. Policjanci mają reagować na wykroczenia popełniane przez kierujących rowerami, w tym na przekraczanie dozwolonej prędkości.
Dodatkowo, Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym otrzymał prośbę o rozważenie możliwości wprowadzenia zmian w stałej organizacji ruchu na drodze dla rowerów. Celem tych zmian ma być przeciwdziałanie kierowaniu rowerem z prędkością zagrażającą innym uczestnikom ruchu.
Statystyki nie kłamią
Komendant Stołeczny Policji przedstawił niepokojące statystyki. W okresie od 1 stycznia do 31 lipca 2024 roku na drogach Warszawy doszło do 449 wypadków drogowych, z czego w 141 przypadkach uczestnikiem był rowerzysta. To stanowi aż 31,40% wszystkich zdarzeń. W wypadkach tych zginęło 12 osób, w tym jeden rowerzysta, a rannych zostało 496 osób, z czego 125 to kierujący rowerami.
Co ciekawe, na samej drodze dla rowerów wzdłuż Wisłostrady doszło do 5 wypadków i 3 kolizji, co stanowi 3,55% wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów w mieście.
Działania prewencyjne i edukacyjne
Policja nie ogranicza się jedynie do działań kontrolnych. W styczniu 2024 roku wprowadzono „Program działań Policji na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów na terenie działania Komendy Stołecznej Policji na lata 2024-2026″. W ramach tego programu funkcjonariusze nie tylko reagują na naruszenia prawa, ale także inicjują liczne działania profilaktyczne.
W pierwszym półroczu 2024 roku policjanci uczestniczyli w 426 spotkaniach edukacyjnych w szkołach, gdzie między innymi przygotowywali dzieci do egzaminu na kartę rowerową. Przeprowadzono także akcję „Daj się zobaczyć”, uświadamiającą niechronionych uczestników ruchu drogowego o konieczności korzystania z odblasków.
Bezpieczeństwo wyzwaniem przyszłości?
Mimo podjętych działań, problem bezpieczeństwa na ścieżkach rowerowych pozostaje aktualny. Rosnąca popularność rowerów, szczególnie w dużych miastach, stawia przed władzami i służbami nowe wyzwania. Konieczne wydaje się znalezienie równowagi między promocją ekologicznego transportu a zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg i ścieżek rowerowych.
Kluczowe znaczenie będzie miała nie tylko intensyfikacja kontroli i egzekwowanie przepisów, ale także edukacja i kształtowanie właściwych postaw wśród rowerzystów. Tylko kompleksowe podejście do problemu może przynieść trwałą poprawę sytuacji na warszawskich ścieżkach rowerowych.