Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP, złożyła zapytanie dotyczące stanu wagonów sypialnych i kuszetek w PKP Intercity. Jak sama podkreśla, nocne pociągi na długich trasach odgrywają istotną rolę w komunikacji międzywojewódzkiej, łącząc odległe metropolie z uzdrowiskami i ośrodkami turystycznymi. Problemem jednak jest niedostateczna liczba wagonów z miejscami do leżenia, przez co popyt przewyższa podaż, co ogranicza komfort pasażerów.

Kluczowe pytania

Posłanka Matysiak pyta resort czy przed 2030 rokiem możliwa będzie poprawa komfortu nocnych podróży poprzez zwiększenie liczby kuszetek i wagonów sypialnych. Szczegółowe kwestie dotyczą m.in. aktualnej liczby takich wagonów dopuszczonych do ruchu, a także tych wyłączonych z eksploatacji. Posłanka pyta również o plany modernizacyjne i liczbę wagonów, które zostaną wycofane przed końcem dekady.

Wyzwania przewoźnika

PKP Intercity staje przed nie lada wyzwaniem zapewnienia komfortowych nocnych podróży w obliczu rosnącego zainteresowania tego typu połączeniami. Z jednej strony dysponuje pewną liczbą wagonów sypialnych i kuszetek, jednak część z nich wymaga modernizacji lub jest wyłączona z ruchu. Z drugiej strony starzejący się tabor w perspektywie najbliższych lat będzie sukcesywnie wycofywany, co może jeszcze bardziej ograniczyć dostępność miejsc do leżenia.

Oczekiwania pasażerów rosną

Nie ulega wątpliwości, że Polacy oczekują od państwowego przewoźnika podniesienia standardu nocnych przejazdów. Długie godziny spędzone w trakcie podróży powinny umożliwiać rzeczywisty wypoczynek, co jest kluczowe zwłaszcza w przypadku dalekich relacji. Możliwość skorzystania z kuszetki lub wagonu sypialnego to dla wielu osób priorytet przy wyborze środka transportu i może mieć istotny wpływ na decyzje zakupowe.

Komfort priorytetem i wyzwaniem

W obliczu tych wyzwań zarząd PKP Intercity stoi przed trudnym zadaniem pogodzenia oczekiwań podróżnych z realiami eksploatacji starszego taboru. Wprowadzenie dodatkowych kuszetek i wagonów sypialnych będzie najpewniej wymagało znaczących nakładów finansowych na modernizację lub zakup nowych składów. Wraz z rozwojem sieci kolejowej wzrastają bowiem wymagania pasażerów, którzy coraz częściej traktują pociąg jako pełnoprawną alternatywę dla samolotu lub samochodu. Komfort nocnych podróży może zatem okazać się kluczem do utrzymania i poszerzenia bazy klientów narodowego przewoźnika.