Inicjatywa Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego pod nazwą „Regionalista” miała na celu zwrócenie uwagi władz na potrzebę reaktywacji lokalnych linii kolejowych w regionie. W ramach projektu zorganizowano 2 marca br. specjalne przejazdy pociągami po nieczynnych odcinkach, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. Posłanka Paulina Matysiak wzięła udział w tym wydarzeniu, a następnie skierowała do ministerstwa infrastruktury interpelację poruszającą temat różnych problemów z transportem kolejowym w województwie.

Modernizacja linii 206 Wapienno—Barcin kluczowa

Jedną z głównych kwestii poruszonych przez posłankę jest niedokończona modernizacja linii kolejowej nr 206 na odcinku Wapienno—Barcin. Tory są już zmodernizowane do Wapienna, ale brakuje zaledwie 1,7 km, by dotrzeć do miasta Barcin. Władze lokalne nie rozumieją, dlaczego PKP PLK nie kończy tak niewielkiej inwestycji, umożliwiającej przywrócenie połączeń pasażerskich z Inowrocławia do Barcina. Samorządy Pakości i Barcina podpisały nawet porozumienie w sprawie reaktywacji tej trasy.

Rewitalizacja odcinka Inowrocław-Barcin miałaby jedynie rozpocząć większy proces modernizacji linii 206. Jest ona bowiem kluczowym połączeniem przecinającym się z linią 281 w Janowcu Wlkp. i 356 w Wągrowcu. W przypadku zmodernizowania całej trasy 206, a także przy uwzględnieniu planów reaktywacji linii 281 przez woj. wielkopolskie, mogłyby być przywrócone ważne stacje węzłowe w Janowcu, Wągrowcu i Rogoźnie. Miałoby to ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Wielkopolski i Pałuk, likwidując jednocześnie wykluczenie komunikacyjne miejscowości leżących na trasie 206.

Groźba likwidacji innych lokalnych linii

Kolejną kwestią poruszoną przez posła Matysiak są plany likwidacji linii Mogilno-Orchowo oraz Kruszwica—Strzelno—Mogilno. Spotkały się one ze stanowczym sprzeciwem mieszkańców i samorządowców, którzy oczekują od ministra infrastruktury stanowczej decyzji o wycofaniu się z tych zamiarów. Zamiast rozbiórki, domagają się modernizacji tych odcinków i przywrócenia ruchu pasażerskiego.

Problemy na zmodernizowanej linii 356

Niezadowolenie budzą również niektóre aspekty niedawnej modernizacji linii 356 Poznań Wsch.-Wągrowiec. Zdaniem posłanki Matysiak, zlikwidowanie funkcji stacji w Skokach i Sławie Wlkp. utrudnia obracanie składów i wymusza dojazd do Wągrowca. Ponadto brak jest mijanki między tymi miastami, przez co przepustowość trasy jest ograniczona. Rozwiązaniem mogłaby być budowa nowej mijanki w Przysieczynie.

Okrężna trasa do bazy paliw Stawiany i zastój prac na dworcach

Inna linia, na której występują problemy, to nr 377 Gniezno Winiary-Sława Wlkp. Ze względu na zamknięty odcinek Stawiany – Sława Wlkp., pociągi towarowe, jadące do bazy paliw w Stawianach, muszą pokonywać dłuższą, okrężną trasę przez Gniezno i Kłecko — zamiast 46 km, aż 84 km. Rozwiązaniem byłoby ponowne udostępnienie tego 6-kilometrowego fragmentu trasy.

Niezadowolenie mieszkańców budzą też zastoje na placach budowy dworców w Mogilnie i Złotnikach Kujawskich. Posłanka domaga się wyjaśnień, kiedy powstrzymane prace zostaną wznowione.

Apel o większe inwestycje w kolej

W interpelacji parlamentarzystka zwraca uwagę, że nagromadzenie tych problemów powoduje dysfunkcjonalność transportu kolejowego w regionie. Przyczyną jest brak właściwego finansowania utrzymania i modernizacji sieci, a także preferencje dla inwestycji drogowych zamiast kolejowych. Dlatego też apeluje do ministra infrastruktury o większe nakłady na lokalne trasy szynowe, które mogłyby przynieść duże korzyści rozwojowe.

O odpowiedzi resortu poinformujemy.

Skip to content