Kochacie stare pociągi elektryczne nazywane przez miłośników kolei “kibelkami”? Niestety, mimo swoich lat zostaną z nami na długo!

Niedawno zapytałam w interpelacji Ministra Infrastruktury kiedy będą wycofane stare, niezmodernizowane składy EN-57, a także ile takich jednostek znajduje się we flocie przewoźników samorządowych. W odpowiedzi otrzymałam informację, że najwięcej takich jednostek znajduje się w POLREGIO (aż 98), w następujących lokalizacjach: Białystok, Kielce, Gdynia, Kraków, Olsztyn, Łódź, Wrocław, Zielona Góra, Rzeszów. Oprócz tego takie jednostki znajdują się również w Kolei Mazowieckiej (47 jednostek EZT, z czego 27 do likwidacji) i PKP SKM (19 jednostek EZT).

Co wiemy o dacie eksploatacji pociągów? Najszybciej z niezmodernizowanymi jednostkami EN-57 pożegnają się:

  • Koleje Mazowieckie – do 2026 r.,
  • PKP SKM jako datę graniczną wyznaczyły rok 2042 r.,
  • POLREGIO za to nie określił żadnej daty wycofania jednostek.

Pierwsze jednostki EN-57 zostały wyprodukowane jeszcze w latach 60. XX w. co oznacza, że na torach za 20 lat będziemy mogli spotkać poczciwe 80-letnie pociągi. Czy tak powinna wyglądać nowoczesna kolej? Czy pociągi bez klimatyzacji, ułatwień dla seniorów, osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi będą realną alternatywą dla samochodów? Zaapelowałam by środki z Krajowego Programu Odbudowy w jak największym stopniu przeznaczyć na zakup nowego taboru. Mam nadzieję, że rząd przedstawi nam perspektywę wycofania jednostek niespełniających dzisiejszych wymagań pasażerów.

Skip to content