Na wczorajszej konferencji prasowej prezydent Andrzej Duda i minister Andrzej Adamczyk zapowiedzieli budowę, przebudowę bądź modernizację dwustu „Przystanków Prezydenckich” w ciągu najbliższych pięciu lat. Według uczestników konferencji celem programu jest walka z wykluczeniem transportowym.

Problem wykluczenia transportowego jest jednym z tych, którymi się zajmuję, dlatego zainicjowałam powstanie i jestem przewodniczącą Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym. Co ciekawe w tym zespole nie pracuje nikt z Prawa i Sprawiedliwości – czyżby problem wykluczenia transportowego był dla PiS ważny tylko w trakcie kampanii? Właśnie z tego powodu moja radość jest raczej umiarkowana, gdyż najprawdopodobniej to zwykła obietnica wyborcza, która może nie zostać zrealizowana.

Trudno uwierzyć w zapewnienia Andrzeja Dudy, czyli polityka, który wiedzę o pociągach czerpie jedynie z widoku na konferencji prasowej. Budowa megalotniska w Baranowie i kolei szybkich prędkości stworzy kolej dla elit, a nie dla ludzi. Nonsensem będzie, że szybciej i łatwiej dojedziemy do Baranowa niż do pracy czy szkoły.

Chciałabym wierzyć w obietnice rządzących, jednak program ten zawiera wiele absurdów pokazujących, że twórcy raczej nie mają wiele wspólnego z koleją. Bo jak inaczej wyjaśnić fakt, że przewidywana jest budowa przystanku Karwica Mazurska, który został zlikwidowany w zeszłym roku? Podobnie zresztą sytuacja wygląda z niedawną likwidacją peronów na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, który według wczorajszej zapowiedzi prezydenta ma zostać ponownie przywrócony.

Kolejnym problemem, którego rządzący nie zauważają – a co gorsza nawet go pogłębiają – jest wyraźny podział kolejowej mapy Polski. Niedofinansowana część kraju ma taką pozostać, przykładem niech będzie plan utworzenia tylko 6 przystanków w województwie warmińsko-mazurskim, co w porównaniu do innych województw jest liczbą skandalicznie małą.

Absurdów w tym programie jest dużo więcej. Jednak jeśli padła zapowiedź walki z wykluczeniem transportowym, to na pewno będę z uwagą obserwować i recenzować działania Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie, a jeśli będzie chęć współpracy, to z wielką przyjemnością pomogę!